De fleste elbiler og hybrider blir levert med en Mode 2-kabel, som har en ladekontakt i den ene enden og en vanlig stikkontakt i den andre. Mange bruker denne kabelen til daglig lading, men egentlig er den kun ment til reising eller nødlading når du ikke har andre alternativer.
Årsaken til dette er at vanlige stikkontakter ikke er egnet for jevnlig lading av noe så stort som et elbilbatteri. Ifølge forskrift om elektrisk lavspenningsanlegg (FEL), må stikkontakten ha en dedikert kurs, en sikring på maks 10A og jordfeilvern type B for å oppfylle kravene om jevnlig lading. Dette er normalt ikke installert i vanlige hjem.
En Wi-Fi-tilkoblet smartlader kan kontrolleres via app på telefonen. Dermed kan du planlegge ladingen uansett hvor du befinner deg, og appen kan sende deg varsler når ladingen er ferdig eller ved ureglementerte hendelser – for eksempel varmegang.
En smartlader er vanligvis utstyrt med sikkerhetsfunksjoner som kutter strømtilgangen ved varmegang. Strømmen blir også koblet av når ladingen er ferdig, slik at du får minst mulig energisløsing.
De tre variantene av hjemmeladere baserer seg på hvilken type sikkerhetsmekanisme de kommer med. Den første hjemmeladervarianten leveres med jordfeilbryter type B. Den andre er ladere med DC feilstrømovervåkning, som vil si at strømmen fra bilen blir overvåket. Om en feil med ladingen skulle oppstå, kuttes strømmen umiddelbart. Deretter vil ladingen gjenopptas etter en mindre pause. Den siste varianten er hjemmeladere uten verken jordfeilbryter type B eller DC feilstrømovervåkning. Kjøper du denne typen, må du installere en jordfeilbryter type B i sikringsskapet hjemme for å bøte på dette.
Dynamisk lastbalansering justerer ladingen på elbilen din automatisk gitt hvor mye strøm som er tilgjengelig hjemme hos deg. Selv om denne funksjonaliteten er uvurderlig ved første øyekast, er beslutningen om å kjøpe dette alternativet ikke alltid like rett frem.